• Ne gasiti si pe

Rolul insoțitorului „shadow” in clasă

Date: 23 septembrie 2022Author: Categories: Fără categorie

boy and his shadow. Lonely little child playing with his shadow outside.  imaginary friend. the concept of autism and loneliness. Copy space for your  text Stock Photo | Adobe Stock

Ce trebuie să facă un profesor când i se oferă un elev greu de gestionat sau care are

provocări de învățare? Se pare că soluția de bază pentru unele școli a fost aceea de a

recomanda elevului o „umbra” (shadow) în clasă. Deseori, acesta este denumit asistent
educational, asistent pentru nevoi special sau profesor de sprijin. Această soluție îl
mulțumește pe profesorul deja ocupat, deoarece îi ia încărcătura supimentară si se
poate ocupa de toți copiii. De asemenea, îi mulțumește si pe părinți (care își permit
costul însoțitorului), deoarece ei simt că copilul lor primește o atenție individualizată.

Echilibrul dintre asistență și independență
Scopul unui profesor de sprijin este de a crește independența și de a gestiona
comportamentele negative. Dar ceea ce vedem de obicei este invers. Adesea, umbra
clasei va sta lângă elev (de parcă asta nu distrage atenția?!?!) și „ajută” elevul prin
munca care i s-a dat. Elevul se gândește: „Uau, dacă o țin pe această persoană în
preajmă, nu trebuie să fac nicio treabă singură!” – Copil inteligent! Se pare că, cu cât
studentul devine mai incapabil, cu atât umbra oferă mai multă incitație și se obține mai
puțină independență.
Celălalt obiectiv principal este gestionarea comportamentelor, dar dacă inaoțirorul nu
este antrenat corespunzător (din păcate, este adesea cazul), consecințele duc adesea
la întărirea comportamentului negativ. Recent, am fost într-o sală de clasă în care elevul
se chinuia să treacă de la o activitate preferată la o activitate de lucru și a început
etapele incipiente ale unei crize de furie. Pentru a-l împiedica să fie perturbator, umbra
l-a îndepărtat din cameră și l-a dus la bibliotecă pentru a se „calma” (adică, acest lucru
i-a întărit comportamentul menținut de evadare).Există momente când o umbră este
necesară, dar apoi implementarea corectă a acesteia va face toată diferența.

Care este rolul umbrelor în școală?
În loc să stea lângă un elev și să-l îndemne verbal să meargă la coadă sau „du-te să-ți
iei gustarea”, însoțitorul va fi bine pregătit cu  imagini  sau programe de imagini care duc
la bun sfârșit treaba. În loc să aștepte să apară o eroare, „umbra” poate chiar să
folosească imaginile pentru a-i îndemna pe copil ÎNAINTE de a începe activitatea și
apoi să-l trimită să îndeplinească singur sarcina. De exemplu, dacă se așteaptă ca
copilul să participe la „cerc”, umbra poate revizui regulile îm timpul „cercului” cu el în
prealabil. Asistentul poate fi în fundal, urmărind elevul în timpul cercului (NU stă lângă
elev) și apoi oferă întărire dacă prestatia este finalizată conform așteptărilor.

SFAT: Întărirea pentru respectarea regulilor poate fi un autocolant, o bifă sau o pauză
de 5 minute).

Cumpără Smiley Face Autocolant 500 buc/roll pentru copii ...

Asistentul ar trebui să-l îndemne pe profesor
Un asistent bine antrenat va acționa ca un intermediar între elev și profesor. Uneori, ca
urmare a dependenței de insoțitor, elevul nu știe cine este profesorul lui! În schimb,
însoțitorul ar trebui să-l îndemne pe elev către profesor – să-l asculte în timpul orelor de
instruire, să răspundă la întrebările lui și să anunțe când s-a terminat munca
lui. Alternativ, însoțitorul poate determina profesorul să facă lucruri precum să aleagă
copilul să răspundă la o întrebare când știe răspunsul sau să repete o instrucțiune pe
care elevul poate nu a auzit-o.

SFAT: Umbra ar trebui să-l facă pe profesor să se simtă sprijinit, să fie atent în a face
sugestii, astfel încât să nu simtă că i se spune cum să-și facă treaba.
Asistentul ar trebui să ajute copilul să-și facă prieteni

Dacă un copil are dificultăți în a-și face prieteni, “shadow”-ul poate fi de ajutor. Dacă
“Ionut” are dificultăți în a-și face prieteni, a-i spune să meargă să se apropie de alți elevi
și să-i întrebe „pot să mă joc?” poate duce la prietenia dorită. Mai mult, asistentul poate
să se împrietenească cu ceilalți elevi din clasă și să-i pună să se apropie de Jenny și să
spună lucruri precum „Vino, stai lângă mine”. Gândindu-se mereu cu doi pași înainte,
dacă este înainte de ora gustării, asistentul poate manipula situația astfel încât Ionuț să
ofere gustările, iar ceilalți elevi trebuie să-i ceară o prăjitură. Sau dacă este timpul
artelor și meseriilor și Ionuț iubește creioanele, asistentul poate da cutia de creioane
unui alt elev, astfel încât Ionut să-i ceară acel elev un creioane.
Un asistent folosit corespunzător ar trebui să fie în fundal influențând situația pentru a
crește independența și a reduce comportamentele negative. A oferi unui elev un
însoțitor în clasă este adesea o soluție temporară, care deși poate părea să ofere o
oarecare ușurare, este posibil să înrăutățească lucrurile pe termen lung. Când un
asistent este în sala de clasă, obiectivele ar trebui implementate și monitorizate cu
atenție de un profesionist cu experiență în furnizarea de sprijin comportamental (în mod
ideal, un specialist ABA).

 

Comments are closed.