Principii de învățare motrică (VML) în ameliorarea apraxiei la copii
Vorbirea în forma sa de bază este bazată pe motricitate (mișcarea limbii, gurii, a corzilor vocale),
înainte de a fi folosită ca instrument de limbaj și comunicare. Este cea mai complicată sarcină
motrică din corpul uman, deoarece pentru fiecare producție de silabă activăm direct și indirect
peste 100 de mușchi. Momentul tuturor mușchilor pentru a produce o singură silabă este de
milisecunde, prin urmare necesită o planificare motorie foarte complexă. În mod surprinzător,
copiii dobândesc vorbirea în mod spontan, fără îndrumare directă. Se întâmplă pentru că sistemul
nervos, periferic și central, o permite. Dar copiii care nu pot dobândi vorbirea spontan din cauza
deficitului de planificare motrică? Ei vor trebui să o învețe pas cu pas, sunem cu sunet, până la
realizarea întregului instrument. Va necesita acuratețe ridicată, rezistență, credință, sistem de
sprijin și profesioniști calificați pentru a ghida procesul.
Ce este apraxia verbală?
Unul dintre instrumentele importante pe care profesioniștii le pot utiliza în tratamentul apraxiei
verbale constau în principiile învățării verbale motorii, care se adresează naturii acestui fenomen.
VML utilizează tehnici manuale și principii de învățare motrică pentru a preda direct reperele de
bază ale vorbirii pentru copiii cu CAS.
.
Apraxia vorbirii în copilărie (CAS) a fost declarată tulburare motorie de vorbire de către
Asociația Americană de Patologie a vorbirii și limbajului în 2007. Cu toate acestea, până atunci,
era abordată în principal ca o tulburare fonologică și până astăzi, tratamentul CAS nu este
suficient de specific sau clar. Apraxia de vorbire la copii (CAS) este o afectiune neurologica
(pediatrica) de vorbire, in care precizia si consecvența miscarilor care stau la baza vorbirii sunt
afectate in absența unor deficiente neuromusculare.
Copiii cu CAS (Childhood Apraxia of Speech), manifesta inca de la 18 luni/ 2 ani,
simptome precum :
intarziere in aparitia primelor cuvinte
numar limitat de cuvinte
numar redus de vocale si consoane
Intre 2 si 4 ani, odata cu dezvoltarea limbajului, simptomele devin mai evidente, copilul
manifestand greutate in a-si pozitiona corect buzele si limba pentru pronuntie, apar
distorsiuni ale sunetelor, copilul face trecerea cu greutate de la o silaba la alta, imitatia
verbala este deficitara si vocabularul este redus semnificativ. Copilul incearca sa
vorbeasca, dar nu poate.
Un tratament precis va integra cunoștințe din mai multe domenii: comunicare, limbaj, învățare
senzorială, comportamentală, emoțională, cognitivă și motrică. Învățarea motrică se învață de
obicei într-o academie de sport. Scopul său practic principal este de a îmbunătăți metodele de
antrenament în sport și în alte domenii precum muzică sau dans. Utilizarea cunoștințelor de
învățare motrică nu aparține lumii sportului, ci lumii mișcării oriunde există. Una dintre zonele
fascinante ale mișcării este vorbirea.
Metoda VML (Verbal Motor Learning) Metoda VML a fost dezvoltată în Israel, în limba ebraică,
prin experiențe clinice intuitive cu copiii diagnosticați cu CAS.
Acest sistem are două laturi complementare: nivelul algoritmului/latura organizată și partea
dinamică/flexibilă.
Partea organizată a VML este o latură structurată, integrativă, multidimensională care implică:
1. O evaluare multidimensională a vorbirii folosind o formă de evaluare și un protocol specific;
2. O analiză multidimensională a stării de dezvoltare a copilului folosind o formă de analiză
specifică;
3. Identificarea obiectivelor cheie pentru tratamentul vorbirii și formarea unui plan de tratament
cu o formă de plan de tratament specific
4. Utilizarea a peste o sută de tehnici manuale în tratament
5. Aplicarea principiilor învățării motorii la diferite niveluri și aspecte ale metodei.
VML folosește principiile de învățare motrică prezentate aici în multe aspecte ale tratamentului.
Partea flexibilă a sistemului permite adaptarea sistemului la nevoile specifice ale copilului:
1. Obiectivele tratamentului
2. Tehnici 3.
Tipul de terapeut
4. Locul terapiei
5. Numărul ședințelor în timpul săptămânii și durata acestora
6. Greutăți diferite pentru fiecare obiectiv bazat pe nevoi dinamice
7. Adaptarea sistemului la preferinţele culturale ale copilului.
8. Adaptarea sistemului la nevoile cognitive, linguale și de comunicare ale copilului
Metoda foloseste tehnici manuale specifice, se deruleaza avand la baza un raport de
evaluare si un plan de interventie.
Terapia VML este aplicata cu succes si in Israel, Anglia, Turcia, Polonia, Australia si
Statele Unite. De câțiva ani, metoda este apicata cu succes și la Brașov, în cadrul
Asociației Dicta, unde există terapeuți acreditați. Pentru a fixa o întâlnire, sună la +40 745 135 450.