• Ne gasiti si pe

Cum să folosim un Z-vibe

Date: 23 septembrie 2022Author: Categories: Fără categorie

Z-Vibe – Produse Logopedice

Z-Vibe, cunoscut anterior sub numele de DnZ-Vibe, este un instrument vibratoriu utilizat pentru stimularea orală-motorie și senzorială a copiilor care urmează terapii pentru ameliorarea patologiilor vorbirii și limbajului.  El poate fi achiziționat împreună cu alte „vârfuri” sau „sonde”, necesare pentru exerciții specifice.

Ce este terapia motorie orală?

Terapia motrică orală lucrează asupra abilităților orale necesare pentru dezvoltarea corectă a vorbirii și a hrănirii. De exemplu, încearcă să spui „la la la” chiar acum, acordând atenție la ceea ce face limba ta. Pentru a produce sunetul /l/, vârful limbii trebuie să se ridice până la creasta alveolară (chiar în spatele dinților frontali superiori). De asemenea, trebuie să poată funcționa independent – ​​sau să se disocieze – de maxilar. Terapia motrică orală funcționează pe aceste „precondiții” pentru vorbire și hrănire.

 

De ce este importantă terapia motorie orală?

Gândește-te la yoga. Pentru a obține o poziție corectă, mai multe grupuri musculare trebuie să lucreze împreună într-un echilibru delicat de forță, coordonare, mișcare și rezistență. Vorbirea și hrănirea sunt aproape la fel, localizate doar la mușchii buzelor, limbii, maxilarului și obrajilor. Pentru a articula corect sunetele și a gestiona alimentele, mușchii gurii trebuie să fie în „poziții” foarte specifice. De exemplu, încearcă să  bei dintr-un pai chiar acum și fii atent la ceea ce face gura ta – buzele tale ar trebui să fie strânse și închise în jurul paiului, limba încordată și  retrasă , iar obrajii încordați. Majoritatea oamenilor învață în mod natural cum să facă acest lucru pe cont propriu. Dar unii indivizi (în special cei cu întârzieri în dezvoltare) au nevoie de terapie motrică orală pentru a învăța aceste abilități.

Unde intervine Z-Vibe?

Majoritatea oamenilor învață fie vizual, fie auditiv. Uneori, însă, aceste două simțuri nu sunt suficiente și trebuie să ne uităm la simțul tactil. Imaginează-ți că ești din nou la un curs de yoga. Ai auzit-o pe instructoare explicând o ipostază, ai văzut-o demonstrând-o, dar pur și simplu nu face clic pentru tine. Așa că instructorul vine și îți reglează brațul în poziția corectă. În mod similar, uneori trebuie să arătați fizic unui individ unde ar trebui să meargă limba pentru acest sunet, acea abilitate etc. Acest lucru se numește oferirea unui  indiciu tactil . Z- Vibe este un instrument care vă ajută să oferiți indicii tactile țintite în cavitatea bucală, fără a vă pune degetele în cale. De asemenea, învățarea tactilă duce la următorul nivel, cu un bonus suplimentar de vibrație. Vibrația blândă a Z-Vibe oferă o stimulare senzorială suplimentară pentru a crește concentrarea orală și a atrage mai multă atenție asupra articulatorilor.

 

Inainte sa incepi

Rețineți că poate fi necesar să începeți încet, introducând treptat Z-Vibe. Nu trebuie neapărat să utilizați vibrația, dar este acolo dacă individul are nevoie de mai multă intrare.

Pentru persoanele cu hipo sau hipersensibilitate, poate fi necesar să lucrați la normalizarea senzației orale înainte de a continua cu următoarele exerciții.

 

Închiderea buzelor 

Închiderea buzelor (cunoscută și sub denumirea de „etanșare a buzelor”) este capacitatea de a închide buzele în jurul unei  linguri ,  pai ,  acadele etc. De asemenea, previne  salivarea  și este necesar să pronunțe sunetele /p/b/m/.

  • Așezați mânerul Z-Vibe chiar sub nas. Apăsați ușor în jos până când buza superioară intră în contact cu buza inferioară. Apoi puneți mânerul chiar deasupra bărbiei. Apăsați ușor în sus până când buza inferioară intră în contact cu buza superioară. Acest lucru ajută la stabilirea conceptului de închidere a buzelor.
  • Așezați vârful Preefer orizontal între centrul buzelor. Instruiți persoana să-și închidă ferm buzele în jurul vârfului și să țină apăsat timp de 3-5 secunde. Asigurați-vă că persoana nu mușcă vârful. Urmăriți cu producția de sunete /p/b/m/. Acest exercițiu poate fi făcut și cu  vârful sondei , vârful mini sau  vârful Bite-n-Chew (prezentat mai jos cu vârful Bite-n-Chew XL ).

Clasificarea maxilarului

Încercați să rostiți un sunet lung „e” și comparați-l cu sunetul „aw”. Sau, imaginați-vă că mușcați un sandviș mare față de un chip de cartofi. Simți diferența de înălțime? Această diferență de înălțime se numește  gradare a maxilarului . Este capacitatea de a judeca vizual cât de departe ar trebui să se deschidă maxilarul pentru anumite alimente și sunete vocale.

 

Disocierea limbii și a maxilarului

După cum am menționat anterior, limba și maxilarul trebuie să se poată  mișca independent una de cealaltă pentru anumite sunete de vorbire. De asemenea, este necesar pentru a lateraliza limba și pentru a muta alimentele în interiorul gurii.

  • Puneți un vârf de sondă sau un vârf de mușcătură și mestecat între pre-molari. Instruiți persoana să muște și să țină. Apoi pune-l să spună „lalalalalalala”. Relaxează-te și repetă. Mușcând vârful forțează limba să se miște singură, fără a mișca maxilarul în sus și în jos.
  • Instruiți persoana să muște din nou vârful. De data aceasta, puneți-l să plaseze vârful limbii pe creasta alveolară în spatele dinților frontali superiori. Apoi plasați-l în spatele dinților frontali inferiori. Repetați de mai multe ori.
  • În timp ce mușcați vârful, instruiți persoana să facă un  pop de limbă . Sugeți limba pe cerul gurii și apoi trageți-o. Lucrați până la 25 la rând.

.

Ridicarea limbii

Înghițiți acum, acordând atenție limbii în timp ce se ridică pentru a intra în contact cu cerul gurii. Acum spune „la la la”, acordând atenție ridicării vârfului limbii. Acum faceți același lucru pentru „ga ga ga”.  Abilitatea de a ridica limba este o abilitate importantă pentru a înghiți, a manipula alimentele în gură și a produce anumite sunete de vorbire.

  • Așezați vârful limbii vertical chiar în fața gurii. Instruiți persoana să plaseze vârful limbii în interiorul găurii. Ghidați ușor limba în sus și în jos pentru a stabili conceptul de ridicare a limbii. De asemenea, puteți ghida limba dintr-o parte în alta pentru lateralizare.
  • Apăsați ușor Sonda/Mini Vârf pe partea din spate a limbii și apoi până la palat (acest lucru oferă un indiciu tactil pentru ridicarea limbii). Scoateți vârful din gură și instruiți persoana să producă sunetele /k/g/y/.
  • Țineți Z-Vibe vertical și aplicați o presiune ușoară în sus pe creasta alveolară folosind vârful fin . Apoi scoateți vârful și instruiți persoana să atingă același loc cu vârful limbii. Urmăriți obiectivul funcțional al sunetelor în vârful limbii /t/d/n/l/s/z/. Acest exercițiu poate fi efectuat și cu Probe/Mini Tips.

 

Lateralizarea limbii

Lateralizarea limbii este capacitatea de a-și mișca limba dintr-o parte în alta, ceea ce este necesar pentru manipularea alimentelor, formarea bolusului și recuperarea particulelor de alimente rămase din gură.

  • Mângâiați o parte a limbii într-o mișcare din spate în față folosind sonda, mini sau vârful fin. Repetați pe cealaltă parte.
  • Împingeți ușor limba în partea opusă a gurii cu Sonda/Mini vârf. Repetați pe cealaltă parte. Aceasta stabilește conceptul de mișcare a limbii dintr-o parte în alta. Pentru a crește dificultatea, instruiți persoana să împingă vârful pentru rezistență.
  • Așezați Sonda/Mini Vârf în interiorul zonei obrajilor într-o parte. Rugați-i pe persoană să o atingă cu vârful limbii. Repetați pe cealaltă parte. Mergeți înainte și înapoi de mai multe ori pentru a simula lateralizarea.

Adresați-vă unui specialist!

Deși activitățile cu copii în cadrul familial sunt recomandate, utilizarea corectă a instrumentului Z-Vibe poate necesita timp de învățare. Dacă locuiți în Brașov sau în apropiere, deplasarea copilului la un specialist este de multe ori mai eficientă din punct de vedere al rezultatelor. Asociația DICTA oferă servicii de logopedie și are un cabinet dotat cu diverse instrumente necesare în tratarea disfuncțiilor de vorbire și limbaj, printre care și Z-Vibe. Sunați la numărul de telefon de pe website pentru a stabili o vizită la specialistul logoped.

 

Comments are closed.