ASOCIATIA DICTA
Brasov, Str. Buzesti nr.13
Brasov, Str. Panselelor nr.23 DSS
tel: 0745.135.450

Terapii si psihoterapii

Dezvoltarea copiilor cu nevoi speciale este o adevarata provocare atat pentru parinti, cat si pentru specialistii care studiaza cauzele care determina aceste nevoi speciale. In decursul timpului s-au dezvoltat mai multe tipuri de terapii care vin in sprijinul copiilor dar si al adultilor, terapii ce contribuie la o dezvoltare armonioasa a acestor persoane. 

PSIHOTERAPIA COGNITIV-COMPORTAMENTALA 

Aceasta psihoterapie imbina tehnicile terapiei cognitive (restructurare cognitiva) cu cele ale terapiei comportamentale (tehnici de expunere) si pune accent pe rolul gandirii, al luarii deciziilor, al indoielii si al actionarii, dupa modelul psihoeducaţional in care terapia este un proces de invatare ce reprezinta achizitionarea si practicarea de noi aptitudini de a face fata problemelor si modurilor de gandire.

In cadrul terapiei cognitiv-comportamentale terapeutul are rol de educator care il invata pe pacient elementele de baza ale unui model de gandire sanatos. Relatia dintre cei doi este una de colaborare. Pacientii vor dobandi capacitatea de a constientiza problemele pe care le au si participarea va fi activa determinind schimbarea gandirii si a comportamentului lor.

Terapia cognitiv comportamentala, ca abordare terapeutica, limitata ca timp de interventie cu scopul de a modifica gandurile irationale, emotiile distructive, si comportamentele nepotrivite, s-a dovedit a fi eficienta in tratarea tulburarilor anxioase la copii. Acest tip de terapie este aplicabila si copiilor cu Sindromul Asperger sau Autism inalt functional cu anumite modificari. Aceasta terapie aplicata persoanelor cu aceste tulburari sufera modificari datorita faptului ca acesti subiecti au un profil cognitiv diferit de cel al persoanelor care se incadreaza in “normal”. Copiii si adultii cu Sindromul Asperger sau Autism inalt functional pot beneficia mult in urma terapiei insa, terapia trebuie sa se bazeze pe intelegerea naturii Sindromului Asperger si Autismului, in special a abilitatilor persoanelor cu aceste tipuri de tulburari de a intelege propriile ganduri si ale celorlalti si abilitatile de a comunica.

 

TERAPIA RATIONAL-EMOTIVA SI COMPORTAMENTALA

Aceasta terapie reprezinta un program psihoeducational de interventie preventiva adresat tinerilor in general, dar si a colectivelor de elevi supradotati sau a celor cu nevoi speciale. Terapia vine in intampinarea nevoilor actualei generatii de elevi care sunt mai deprimati, anxiosi, furiosi, neastamparati, agresivi, impulsivi, emotivi sau care au un IQ ridicat, dar cu probleme de adaptare la mediul şcolar.( sursa: www.cseicluj.ro)

 

  Terapia prin arta

Terapia prin arta este, in primul rand, o metoda eficienta de reconciliere a conflictelor emotionale, de a creste constiinta de sine, ajutandu-i pe copii sa se exprime fara sa fie nevoie sa foloseasca limbajul verbal si sa depaseasca barierele impuse de problemele lor psihice si mentale. Terapia prin arta poate fi, de asemenea, utilizata pentru evaluarea persoanelor individuale, a cuplurilor, a familiilor sau a grupurilor. Terapia este insa cu adevarat eficienta mai ales in cazul copiilor care au dificultati de vorbire sau dificultati emotionale care ii impiedica sa vorbeasca despre spaimele lor interioare.

 

 Pentru cine este folositoare terapia prin arta ?

Terapia prin arta poate fi, de asemenea, utilizata pentru evaluarea persoanelor individuale, a cuplurilor, a familiilor sau a grupurilor. Terapia este insa cu adevarat eficienta mai ales in cazul copiilor care au dificultati de vorbire sau dificultati emotionale care ii impiedica sa vorbeasca despre spaimele lor interioare.

Legatura dintre arta si sanatatea mentala a fost recunoscuta stiintific, spre sfarsitul secolului all XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea. Cartea lui Prinzhorn, Artistry of the Mentally Ill (Arta bolnavilor psihici), publicata in 1922, continand fotografii ale unor produse artistice uimitoare, realizate de adultii ce sufereau de diverse afectiuni psihice, a starnit interesul in ceea ce priveste capacitatea anumitor pacienti de a se exprima prin intermediul artei. In plus, s-a constatat ca arta nu ajuta doar la o mai buna stabilire a diagnosticului, ci contribuie efectiv la reabilitarea bolnavilor.

 Arte precum pictura, grafica, modelajul ajuta persoanele cu deficiente psihice sa isi dezvolte mai bine coordonarea fizica si mentala.

 

Terapia prin muzica

Meloterapia - muzica functionala este utilizata cu scopul de a stabili contactul cu copilul deficient sii pentru a facilita comunicarea intre el si educator (copii cu deficienta mintala, autism). Meloterapia se foloseste pentru ameliorarea inhibitiei voluntare a actelor motorii si pentru realizarea unor performante in plan psihomotric (copii cu deficienta mintala si hiperactivitate) se utilizeaza pentru calmarea subiectilor anxiosi si a celor hiperkinetici. In cazul subiectilor cu instabilitate emotionala determina diminuarea tensiunilor psihice, reducerea agresivitatii, favorizeaza cooperarea in interiorul grupului si in activitatile  in echipa ( sursa: www.cseicluj.ro)                        

Terapia prin muzica se defineste ca folosirea muzicii in tratamentul diverselor afectiuni psihologice, accentul fiind pus pe dobandirea de competente non-muzicale si comportamente determinate de catre un terapeut, prin evaluare sistematica si printr-un plan de tratament prestabilit. Primul program oficial de terapie prin muzica dateaza din 1944 si a fost implementat la Universitatea din Michigan, SUA.

Persoanele cu intarzieri de dezvoltare psihica sau cu dizabilitati de invatare (cum sunt cele care sufera de sindromul Down, spre exemplu) raspund foarte bine la o astfel de terapie. Raspunsurile pot varia de la o simpla clipire, la un zambet sau la vocalizare, la cantat sau dans. Terapia prin muzica le ofera acestor pacienti oportunitatea de a se exprima. In plus, se pare ca terapia prin muzica este una dintre cele mai bine primite de catre pacienti.

 Persoanele suferinde pot avea probleme motorii sau alte probleme fizice. De aceea, folosirea vocii sau a unui instrument muzical pentru a canta, indiferent de calitatea sunetelor rezultate, demonstreaza abilitatea de a crea sunetele respective, lucru care creste stima de sine a persoanelor in cauza. Cantatul la diverse instrumente creste increderea in sine, dezvoltand si abilitatile de miscare. Conexiunea dintre sunete si miscarile facute de pacient incurajeaza constientizarea actului in sine si repetarea procesului, ceea ce creeaza un mediu bun pentru invatare. Exercitiile de miscare pe muzica sunt foarte eficiente in acest sens. Datorita faptului ca muzica este temporizata, miscarile pot fi coordonate mai bine la auzul ei.

Experientele muzicale sunt utile si in asimilarea unor cunostinte despre corp, culori, numere, bani sau forme. Desigur, obiectivul nu este cresterea gradului de inteligenta sau a performantelor muzicale, ci stimularea calitatilor cognitive care ajuta persoana respectiva sa se descurce mai bine in cadrul comunitatii. Terapia prin muzica poate imbunatati, printre altele, abilitatea de a retine informatii. Spre exemplu, numele animalelor pot fi retinute mai usor daca in timp ce sunt privite fotografii cu animale, se aude un fundal cu o melodie despre ferma.  

Terapia prin muzica ajuta si la dezvoltarea interactiunii sociale, in cazul terapiei de grup. Spre exemplu, pacientii pot fi incurajati sa cante numele celorlalti, odata cu terapeutul, sa ofere instrumente muzicale celor din jur si sa cante impreuna la ele. Indiferent de cat de grave sunt afectiunile psihice ale pacientilor, terapia prin muzica stimuleaza capacitatea creativa si expresiva a fiintei, aducand uneori rezultate miraculoase. (sursa: www.desprecopii.com)

 

Dramaterapia (sau terapia prin teatru)

Aceasta terapie este o modalitate expresiva de terapie si se ocupa de aplicarea tehnicilor si proceselor specifice teatrului in preventia, interventia si terapia  persoanelor cu  nevoi speciale.                                 

        Aceasta forma de terapie isi propune:

      - abordarea ludica a personalitatii dificile

      - exprimarea emotiilor

      - insusirea unor tehnici de rezolvare a problemelor

       - cresterea increderii in sine este un mijloc de dezvoltare a exprimarii si a comunicarii cu copiii si adultii, mai ales in cazul in care exista dificultati in exprimarea verbala directa.

 

Terapia prin povesti

  Este o forma de psihoterapie cognitiv-comportamentala.                           

Povestile au functie ludica si formativa, personajele constituind fie modele de urmat in viata, fie modele de evitat pentru copii. Prin aceasta forma de terapie se identifica si se modifica credintele irationale care genereaza patologie si suferinta copiilor si, in paralel, se asimileaza credinte rationale care genereaza o stare de sanatate psihica, emotionala si comportamentala, ajutandu-i pe copii sa se dezvolte armonios din punct de vedere psihologic.( sursa : cseicluj.ro)

 

Terapia prin dans

Dansul este una dintre cele mai expresive arte. De aceea este, probabil, si una dintre cele mai puternice terapii pentru bolnavii cu diverse afectiuni psihice. Bazata pe ideea ca mintea si corpul sunt legate intre ele, terapia prin dans este definita drept utilizarea psihoterapeutica a miscarii ca proces ce influenteaza integrarea emotionala, cognitiva si fizica a individului .                    

Terapia prin dans / miscare se bazeaza pe modelarea sentimentelor, a capacitatii cognitive, a functiilor fizice ale organismului, precum si a elementelor comportamentale.

 

 Terapia prin horticultura

     Terapia de ferma sau terapia prin horticultura include o serie de activitati, de la cultivarea plantelor la detectarea pamantului bun pentru anumite culturi. Eficienta acestei terapii a fost dovedita de studii care au aratat faptul ca diversele activitati agricole ajuta persoanele cu deficiente psihice sa se dezvolte si sa se descurce mai bine.

       Gradinaritul pare sa fie una dintre cele mai eficiente activitati in acest sens. Studiile facute pe marginea acestei activitati au scos in evidenta avantajele acestui tip de terapie. Persoanele cu deficiente de dezvoltare care au urmat o terapie ce include gradinaritul, timp de 1-2 ani sau mai mult, au aratat o imbunatatire semnificativa in ceea ce priveste comportamentul adaptiv. Terapia se dovedeste a fi eficienta mai ales in cazul persoanelor cu grave probleme de adaptare. Cele mai grave manifestari, ce includ plansul, excitarea nervoasa excesiva, furia, s-au dovedit a fi semnificativ ameliorate prin terapia ce include gradinaritul. De asemenea, terapia a aratat o imbunatatire a relatiilor sociale ale pacientilor, mai ales in cazul femeilor, desi diferentele intre femei si barbati nu au fost foarte mari, in aceasta privinta. Programul de gradinarit conduce, de asemenea, la o crestere a coeficientului de inteligenta, de aproximativ 15 puncte, acest lucru contribuind la imbunatatirea bunastarii sociale a pacientilor (mai ales a celor care inainte de terapie aveau deja un coeficient de inteligenta de cel putin 55). 

 

    Logopedia

   Logopedia este disciplina psihopedagogica ce se ocupa cu educarea si, in special, cu reeducarea (terapia corectiva) limbajului. Logopedia studiaza natura si formele de manifestare ale defectelor, tulburarilor de limbaj si de vorbire, propunand metode si procedee de corectare adecvate. 

   Atat la copii normali, cat si la cei cu diverse handicapuri senzoriale, tulburarile de limbaj survenite din diverse cauze impiedica intelegerea, receptionarea si transmiterea mesajului verbal. Comunicarea prin limbaj este cea mai importanta cale de integrare scolara si sociala a copilului.

 Care sunt sarcinile logopedului? 

     Terapia Tulburarilor de Limbaj este o propunere de cadru metodologic si o insumare de programe corespunzand principalelor dezordini de limbaj. Iata cateva din atributiile logopedului evidentiate in fisa postului a logopedului:

         - depistarea si diagnosticarea elevilor (copiilor) Practic, prima vizita la logoped consta in testarea copilului, ca logopedul sa depisteze problema. Dupa o prima constatare a tulburarilor de limbaj, copiii logopati sunt programati pentru terapia logopedica. Primul moment al terapiei tulburarilor de limbaj il constituie examinarea complexa a copilului depistat.

        - alta sarcina la fel de importanta in terapia logopedica este elaborarea si aplicarea programelor de recuperare si terapie logopedica in functie de diagnostic.

       - de asemenea, logopedul stabileste diagnosticul si supervizeaza activitatile de terapie cognitiva, ludoterapie, terapia psihomotricitatii si abilitate manuala, organizarea si formarea autonomiei personale si sociale. ( sursa : www.helpautism.ro)

 

TERAPIA 3C

Terapia 3C este o terapie practica ce se realizeaza prin exercitii fizice specifice. Aceasta terapie este o metoda de recuperare pe care antrenorul de arte martiale Paul Cojocaru, a pus-o la punct in ultimii ani, alaturi de copiii autisti, invatand odata cu ei. 

Copilul va invata sa mearga corect, sa alerge, sa manipuleze obiecte, sa mearga in echilibru pe o barna, sa schimbe voluntar directia mersului. Va constientiza utilitatea miscarilor invatate si valoarea lor practica. Va constientiza contextul in care se afla si prezenta celor din jur. Va invata ce inseamna disciplina, va invata ca anumite comportamente nu sunt permise.

Va obtine un minim de abilitati de comunicare si lingvistice prin invatarea sensului unor comenzi elementare. Va castiga curaj, incredere in el, dorinta de a experimenta lucruri noi. Va descoperi satisfactia reusitei si dorinta de a repeta acest lucru. Va putea utiliza abilitatile dobandite in viata de zi cu zi Cu alte cuvinte, va deveni psihomotric independent transformandu-se dintr-un copil asistat permanent, intr-unul partial asistat sau neasistat.